Lär dig om e-handel, sökmotoroptimering & affiliate. Samlad kunskap sedan 2005.

Några enkla sätt att styra sökresultaten på Google

Sökresultat Google för Ulf Liljankoski

Sökresultat Google för Ulf Liljankoski

Den senaste tiden har jag fått allt fler e-post från olika företag som jobbar med sökmarknadsföring, där de talar om hur viktigt det är att vårda sitt rykte på Internet och ha koll på vilka resultat som syns när någon söker på ditt företagsnamn, varumärke eller kanske till och med ditt namn på sökmotorer som Google, Yahoo och Bing etc.

ATT SYNAS ELLER INTE SYNAS
För ca 10 år sedan hade jag själv en idé om att jag skulle synas så lite som möjligt, eller rättare sagt över huvud taget inte synas alls, när någon sökte på mitt namn på Google - inte för att jag skämdes för något, utan helt enkelt för att det kändes obekvämt att andra skulle kunna googla mitt namn och ta reda på vem jag var utan att jag själv skulle kunna påverka bilden av mig.
Efter att jag bytt efternamn till min mammas, relativt unika, flicknamn Liljankoski samt att jag några år senare startade en webbutik insåg jag att min Internetnärvaro blev allt mer påtaglig och att jag omöjligen skulle kunna dölja min identitet på Internet. Istället bestämde jag mig för att vara helt öppen och ta plats på nätet istället, synas och höras och presentera mig precis som jag presenterar mig utanför Internet.

Under den senaste tiden har jag även börjat utforska sociala medier allt mer och har därmed snubblat över en del sajter som visat sig vara väldigt användbara redskap för att nå ut snabbt och enkelt samtidigt som sökmotorerna välkomnar dessa bland de första sökresultaten.

TA KONTROLL
Ett enkelt sätt att ta kontroll över sin Internetnärvaro, oavsett som företag, varumärkesinnehavare, eller privatperson, är alltså att ta steget ut till de sociala medierna. Många sociala mediesajter har väldigt lätt för att snabbt jobba sig upp bland de första sökresultaten på sökmotorerna.

För företag
Medier som jag tycker fungerar bra för företag är bland annat (listan kan givetvis fyllas på):

1. Facebook
Starta en Facebooksida åt företaget eller varumärket.

2. Twitter
Mikroblogga på internationella Twitter.

3. Bloggy
Mikroblogga på svenska Bloggy.

4. Blogg
Starta en företagsblogg. Har du redan en företagssajt kan ett bra alternativ om du vill ta flera positioner bland sökresultaten är om du startar bloggen på en underdomän (ex: underdomän.företagsnamn.se) eller annan domän (ex: företagsnamnblogg.se). Ser man det ur ett perspektiv där du vill sökmotoroptimera din ordinarie företagshemsida är det dock att föredra att ha bloggen i en undermapp (ex: företagsnamn.se/blogg/).
Du kan även ha en företagsblogg på t ex Blogger eller WordPress.

(5.) Sedan finns det även andra sajter där du inte helt styr innehållet, men kan använda som redskap i din marknadsföring. Prisjakt är ett exempel på en sådan sida och du kan läsa mer om det i en av mina tidigare artiklar Uppmuntra dina kunder att recensera ditt företag.

För privatpersoner
Medier som jag tycker fungerar bra för privatpersoner är bland annat (även denna listan kan fyllas på):

1. Facebook
Skaffa en personlig sida på Facebook.

2. Twitter
Mikroblogga på internationella Twitter.

3. Bloggy
Mikroblogga på svenska Bloggy.

4. Blogg
Starta en privat blogg där du antingen delar med dig av vardagen eller något särskilt intresse du har.
Du kan antingen ha bloggen på en egen domän eller på t ex Blogger eller WordPress.

SISTA STEGET
När du skapat konto på dessa sajter och börjat blogga så är det dags att länka till din sida på Facebook, Twitter, Bloggy och bloggen mm. Du länkar t ex till dessa sajter och använder ditt namn/företagsnamn som länktext. Har du redan en befintlig sajt är det bara att lägga upp länkarna på den, men har du ingen sajt sedan tidigare kan lägga upp det på din nya blogg, samt kan du hitta sidor att länka från här: Lista på svenska sökmotorvänliga kataloger.

Exempel på länkar:
Ulf Liljankoski (länk till den här bloggen med mitt namn)
Ulf Liljankoski på Twitter (länk till den mitt konto på Twitter)
Ulf Liljankoski på Facebook

Meny