Detta är en kommentar till artikeln Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen på Ehandel.se.
Google tycks, enligt The Wall Street Journal, ha planer på att inom kort lansera en köpknapp i samband med att produktannonser visas i sökresultaten. Transaktionen, från att kunden klickar på köp till att man har betalt, ska hanteras av Google, och sedan skickas informationen vidare till säljaren, utan att kunden behöver besöka det säljande företaget.
Ehandel.se påpekar:
- Att det är en "drastisk lösning".
- "Att låta Google stå bakom hela transaktionen är förmodligen inte något e-handlare hurrar över."
- "Sökföretaget Google vill också öka konverteringen på mobilen eftersom detta i sin tur ökar priset de kan ta för sina mobila annonser."
- "Ännu en gång använder man ett problem, som den dåliga konverteringen i mobilen, till att flytta in mer av sitt egenkontrollerade innehåll över de organiska sökresultaten."
- Detta gör Google "till allt mer av en marknadsplats än en objektiv sökmotor"
Själv tycker jag att det låter som en strålande idé från Google!
Och för att lugna er som tycker att det är "läskigt", säger jag:
- Marknadsför din webbutik i samband med köp.
En god entreprenör marknadsför sin webbutiken till slutkund oavsett var och hur köpet slutförs.
- Oberoende är viktigt - skapa en lojal kundgrupp.
Oavsett om du jobbar med SEO, SEM eller andra säljkanaler bör du ha ett visst fokus på att bli oberoende av sökmotorer etc - bygg en lojal kundgrupp (visst är det kul att lyckas med SEO/SEM och få många avslut från dessa håll, men med tiden blir företagandet ännu roligare om du har lyckats få lojala kunder där de flesta köp kommer från kunder som går direkt in på din webbutik).
- Google har aldrig varit en objektiv sökmotor.
Jag är lite osäker på vad Ehandel.se menar med att objektiviteten påverkas av denna köpknapp, mer än vad andra typer av annonser via AdWords och Google Shopping skulle göra... men en viktig förståelse är att Google är ett företag som drivs av vinstintresse (vilket inte är fel), samt drivs de av normativa ställningstaganden (vilket alla gör).
Själv hade jag tvivlat på Google om de inte hade förändrat sin affärsmodeller och sökt efter nya sätt att få intäkter och anpassa sökresultaten efter kundens/sökarens intressen och behov.
Relaterade