Lär dig om e-handel, sökmotoroptimering & affiliate. Samlad kunskap sedan 2005.

Att som e-handlare satsa på "omnikanal" - Tips utifrån erfarenhet!

Kort om begreppet omnikanal/multikanal

Inom e-handelsvärlden är det idag på tapeten att tala om "omnikanal". Definitionen på vad en omnikanal är varierar, och för något år sedan använde man begreppet multikanal relativt synonymt[1]Huruvida det är en skillnad mellan multikanal och omnikanal diskuteras flitigt, och fördjupande resonemang kan du bl a hitta här: Vad betyder omnikanal, egentligen?, av Johan Hallgårde och Från … Continue reading.

Förenklat syftar begreppet omnikanal på att driva både en webbutik och en fysisk butik. Alltså att man inte enbart säljer via webbutik, utan även bedriver försäljning i en fysiska butik.[2]Även andra försäljningsökningar såsom Tradera, Fyndiq, CDON Marketplace, marknader etc kan räknas in i begreppen omnikanal/multikanal.

Egen erfarenhet från omnikanal/multikanal

Själv startade jag med e-handel 2006. Jag öppnade butiken Lilon.se. Relativt snabbt valde jag att satsa på "omnikanal/multikanal", och öppnade en fysisk butik i oktober 2007[3]Här finna några tidningsartiklar gällande butiksöppningen: ”En butik är ett bra sätt att synas”, via HD.se och Åstorps nyaste butik - Lilon.se, via BMZ.se.

När jag drev butiken, var det precis som jag säger i artikeln i Helsingborgs Dagblad:

"- Inkomsterna via butiken ser jag som en bonus, jag är glad om den betalar sin egen lokalhyra."

Inkomsterna i butiken betalade helt enkelt hyran, och e-handeln var hela tiden mitt fokus.

2008 tog jag dock beslutet att, till en början, begränsa mina öppettider från vardagar  kl 8 – 18, till kl 8 – 16, och efter ytterligare överväganden valde jag att helt stänga den fysiska butiken, flytta till en mindre lokal utan butik och istället satsa helhjärtat på e-handeln och utvecklingen av webbutiken igen.

Anledningen till att jag tog beslutat att stänga den fysiska butiken var följande:

  • Tidsförlust! Den fysiska butiken tog alltför mycket tid i anspråk.
    Istället för att hinna med att fokusera på e-handeln, ägnades alltför mycket tid till att serva kunder i den fysiska butiken. Ibland kunde kunder komma in och prata i över en timme utan att köpa något[4]Nu vill jag poängtera att jag absolut är social och gärna pratar och umgås med kunder, men det finns en gräns för vad man hinner med som egenföretagare..
    Och anledningen till att jag var tvungen att begränsa mina öppettider vara att jag till slut inte hann med att packa alla beställningar som skulle iväg, om det hela tiden kom in kunder i den fysiska butiken. De där två extratimmarna som jag fick efter att ha begränsat öppettiderna hjälpta mycket.
  • För tidigt! Jag satsade för tidigt på att öppna fysisk butik.
    Tid som jag egentligen borde ha lagt på att utveckla webbutiken och produktsortimentet fanns inte längre. Utvecklingen stannade upp, och framförallt var det min kärnverksamhet, e-handeln, som blev lidande.

Tips till den som vill satsa på omnikanal/multikanal

Även om min satsning 2007 på omnikanal/multikanal inte fungerade som tänkt, är en satsning på omnikanal inget som jag är kritisk till. Dock vill jag tipsa om några punkter som jag själv skulle utgå ifrån om jag skulle satsa på en omnikalan/multikanal idag[5]Tänk på att jag diskuterar frågan ur rollen som småföretagare med knappa resurser i form av tid och pengar. Som större företag finns möjlighet att delegera olika uppgifter/anställa..

  • Fokusera på kärnverksamheten!
    Se till att du kommit väldigt långt i din kärnverksamhet (e-handeln). Tid till att utveckla produktutbud, den tekniska plattformen etc har du som företagare kanske inte tid till när du även öppnar en fysisk butik.
  • Tid!
    Se till att du verkligen har tid att administrerar både en webbutik och en fysisk butik. Att vara mer än en person hjälper säkert en hel del.

Tillägg

Som tillägg får jag säga att det finns flera sätt att arbeta med en fysisk butik. Men för att lyckas som mindre "omnikanalare" rekommenderar jag att läsa på om The Long Tail/Den långa svansen-produkter. Att erbjuda ett unikt utbud som lockar kunder från ett större geografiskt upptagningsområde kan bli en viktig framgångsfaktor för att bedriva en mindre fysisk butik.

I artiklarna i Helsingborgs dagblad och Bmz.se tar jag upp en del av de tankar som jag fortfarande anser vara viktiga faktorer för att lyckas med fysisk handel som småföretagare idag:

  • En butik är ett bra sätt att synas. Den fungerar som ett skyltfönster.
  • En del kunder uppskattar att kunna hämta sina beställningar själv.
  • Som e-handlare är du inte lika beroende av var din butik ligger. Du kan få tag på relativt billiga lokaler i sämre butikslägen (dock bör du välja plats beroende på fokus på din fysiska butik - exklusiva butiker/upplevelsebutiker bör placeras centralt i handelscentrum, lagerbutiker kan placeras utanför de centrala butiksområden).
  • Satsa på specialprodukter som de stora handlarna inte har (The Long Tail/Långa svansen-produkter) lockar långväga kunder. Detta gör att du inte är utlämnad till en välfungerande lokal marknad. Samtidigt bör du tänka på att i den fysiska butiken kan de hända att den lokala marknaden efterfrågar "standardprodukter".

 

Fotnot

Fotnot
1 Huruvida det är en skillnad mellan multikanal och omnikanal diskuteras flitigt, och fördjupande resonemang kan du bl a hitta här: Vad betyder omnikanal, egentligen?, av Johan Hallgårde och Från multikanal till omnikanal och varför kundupplevelsen måste hänga ihop, av Spint
2 Även andra försäljningsökningar såsom Tradera, Fyndiq, CDON Marketplace, marknader etc kan räknas in i begreppen omnikanal/multikanal.
3 Här finna några tidningsartiklar gällande butiksöppningen: ”En butik är ett bra sätt att synas”, via HD.se och Åstorps nyaste butik - Lilon.se, via BMZ.se
4 Nu vill jag poängtera att jag absolut är social och gärna pratar och umgås med kunder, men det finns en gräns för vad man hinner med som egenföretagare.
5 Tänk på att jag diskuterar frågan ur rollen som småföretagare med knappa resurser i form av tid och pengar. Som större företag finns möjlighet att delegera olika uppgifter/anställa.

Meny