Uppmaning till alla e-handlare: Öka fraktkostnaden med 10 kr i era webbutiker

Japp, jag kanske anses vara en e-handelsanarkist och bakåtsträvare, men idag uppmanar jag alla e-handlare att höja sin fraktkostnad med minst 10 kr. Skickar du alla dina beställningar fraktfritt till dina kunder bör du höja fraktkostnaden till minst 19 kr.

1. Tror du att din kostnader hos fraktbolagen kommer att sjunka?

2. Tror du att du inom kort kommer vara så stor att du kan förhandla ner fraktkostnaderna till obetydliga summor?

På fråga ett kan jag svara att fraktkostnaderna kommer alltid att öka.

På fråga två kan jag svara att; nej, inom den närmsta åren kommer du inte att kunna förhandla ner dina fraktkostnader till obetydliga summor.

3. Nu frågar du dig kanske, kommer jag inte att förlora kunder och beställningar på att höja mina fraktkostander för kunden?

På den frågan säger jag nej, inte mycket, det lilla du kanske skulle förlora får du igen på fraktkostnaden. Du kommer att märka att du bedriver en mycket mer lönsam e-handel och största delen av de som försvinner är ändå skräpkunder.
Lär, eller rättare sagt vänj kunderna vid att frakt kostar.

Förresten visste ni att jag är en sångfågel:

5 reaktioner till “Uppmaning till alla e-handlare: Öka fraktkostnaden med 10 kr i era webbutiker”

  1. Bra! Jag har länge predikat att fri frakt eller frakt som inte täcker kostnaden är fel sätt att få kunder. Äter upp marginalen, och förstör hela affären om man inte har stoooora volymer

    1. Ja, det är min upplevelse med och har själv testat olika sätt att lösa det på, och det sätt jag funnit fungera bäst är att ta betalt för frakten och kringkostnader.
      Vinsten har ökat och jag slipper lägga tid på onödiga småbeställningar.

  2. Bra talat. Fri frakt undergräver både företagets ekonomi och kundrelationen. Det finns inget som är gratis, någon måste betala för det. Även de butiker som säger sig ha gratis frakt tar ju faktiskt ut det i sitt pris, skillnaden är bara att man inte visar fraktpriset separat. Uttrycket fri frakt (tolkat av kunden som gratis frakt) är alltså vilseledande. Ska man ha något ”fritt” så ska det isf vara retufrakt tycker jag. Det överbrygger köpmotstånd och ger kunden trygghet, win win för alla. /P

    1. Testade ”fri frakt” ett tag i en av mina webbutiker där jag bakat in fraktkostnaden i priset, och visst lockade det en del kunder som sökte ”fraktfritt” eller ”fri frakt” på Google, men en del häpnade över hur dyra en del varor var. Det blev också jobbigt att ändra produktpriserna efterhand som fraktbolagens priser ökade.
      Jag tror att trotsa att trenden verkar peka åt att allt fler vill använda fraktfritt och låga fraktkostnader som marnadföringsmetod så kommer det förr eller senare bli tvunget att betalt för frakten hos alla normalstora webbutiker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *