Ett begrepp som jag alltmer använder mig av när jag skriver om marknadsföring via sökmotorer och marknadsföring på Internet är the Long Tail eller Den långa svansen.
Då uttrycket kommer att återkomma i ett antal artiklar jag planerar publicera här på liljankoski.SE, har jag bestämt mig för att göra en enkel introduktion i ämnet the Long Tail (Den långa svansen).
The Long Tail (Den långa svansen) är ett uttryck som myntats av Chris Anderson i en artikel i Wired (oktober 2004). Chris Andersons har sedan utvecklat sitt resonemang vilket resulterat i en bok, The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More, samt fortsätter han utveckla resonemanget kring the Long Tail på bloggen http://www.thelongtail.com/.
Chris Anderson varken uppfann eller upptäckte the Long Tail, the Long Tail har alltid existerat så länge vi har haft ett konsumtionssamhälle (konsumtion av såväl produkter, som information, sociala utbyten, intressen mm). Chris Anderson riktade dock strålkastarna mot the Long Tail, myntade uttrycket och visade på hur stor vikt the Long Tail har för dagens samhälle.
I den här artikeln kommer jag inte att gå närmare in på Chris Anderson definition och förklaring på varför detta kallas the Long Tail utan jag kommer enbart använda namnet på grund av att det är ett allmänt vedertaget begrepp. Ni får hålla till godo med följande, och jag anser även att det räcker som definition för tillfället:
Kort sagt består the Long Tail av produkter, information eller sociala grupperingar mm, som de flesta upplever som unikt, udda, konstigt, något utöver det vanliga – i grunden något som enbart tilltalar en minoritet.
The Long Tail är inget unikt för just för Internet, men Internet har gjort det möjligt för the Long Tail att nå alltfler människor eller rättare sagt gjort det möjligt för allt fler att få tag på och komma i kontakt med det som inryms i the Long Tail. Detta är anledningen till att man ofta hör talas om the Long Tail när det handlar om just Internet.
Mitt första möte med the Long Tail var när jag själv började handla på nätet 1997/98 och söka efter produkter som jag hade svårt att hitta i de lokala butikerna. Jag fascinerades över hur enkelt jag nu kunde få tag på allt det där som tidigare varit utom räckhåll. En CD-skiva som inte fanns med i vanliga skivbutikers standardutbud, en bok som inte fanns i vanliga bokhandlares standardutbud och alla de där häftiga prylarna man kunde läsa om i olika tidningar men inte hitta i någon närbelägen butik.
Jag fascinerades över hur jag slapp göra specialbeställningar i de butiker som över huvud taget gick med på det, och jag slapp leta över hela stan efter en butik som möjligen hade en udda produkt i sitt utbud eller skulle kunna hjälpa mig med at få tag på den.
Det närmsta jag någonsin kom ett ”Long Tail”-utbud, innan jag fick tillgång till Internet, var Hobbexkatalogen. Mina favoritsidor i katalogen var de som innehöll samurajsvärden (katana, wakizashi och tanto) och pannbandet som påminde om Karate Kids pannband.
Numera skulle jag kalla Hobbex produktutbud ett ganska standardiserat utbud som inte längre lockar till samma fascination över produkterna. Anledningen till det är att the Long Tail idag blivit så mycket mer tillgänglig vilket också lett till att the Long Tail (den Långa svansen) blivit ännu längre. Fler produkter och mer information inryms i the Long Tail idag. Skulle jag överhuvudtaget få för mig att köpa ett samurajsvärd idag skulle jag inte vända mig till Hobbex. Med hjälp av Internet och sökmotorer såsom Google, Yahoo och MSN Live Search hade jag istället letat upp en specialist inom området svärd (gärna specialist inom samurajsvärd). Jag hade också gjort en hel del efterforskning kring samurajsvärd och kollat upp vad andra rekommenderade.
Just detta är frukter av the Long Tail och dess tillgänglighet på Internet. Tidigare hade jag inte utan stora ansträngningar kunnat hitta en specialist inom detta område och jag hade också haft svårt att komma i kontakt med personer som hade erfarenhet av samurajsvärd.
Detta är alltså ett exempel på produkter och information som majoriteten av t ex den svenska befolkningen inte är intresserad av – ”the Long Tail”-produkter och ”the Long Tail”-information.
Ett viktigt verktyg för att jag ska kunna få tag på denna information är först och främst Internet som gör det möjligt för ett företag att publicera sitt produktutbud (t ex samurajsvärd) och gör det möjligt för människor med intresse för samurajsvärd (samt företagen) att publicera information och recensioner kring samurajsvärd.
Ett andra verktyg som är viktigt för att jag ska få tag på denna information och återförsäljare är ett sökverktyg. Här är det framförallt, generellt sett, sökmotorerna Google, Yahoo och MSN Live Search mm som gör det möjligt att hitta denna information. På Google börjar mitt sökande och med hjälp av det jag hittar kan jag gräva ännu djupare för att få reda på mer information.
Detta är alltså verktyg som gjort det möjligt för allt fler att hitta produkter och information i the Long Tail.
The Long Tail (Chris Andersons officiella sida om the Long Tail)
The Long Tail (Wikipedia om the Long Tail)
[tags]Långa svansen, Den långa svansen, Long Tail, the Long Tail, Marknadsföring[/tags]