Lär dig om e-handel, sökmotoroptimering & affiliate. Samlad kunskap sedan 2005.

Sökmotoroptimering (SEO) för WordPress för nybörjare

Denna artikel ingår i artikelserien Tjäna pengar på Internet/blogg.
I tidigare artiklar i den här artikelserien om hur man tjänar pengar på sin webbplats har jag gått igenom följande:

1. Tjäna pengar på Internet – Affiliatemarknadsföring & Google AdSense
2. Installera WordPress och skapa en webbplats
3. Lägg in annonser på din webbplats (om du inte använder dig av ett WordPress-plugin)
4. Lägg in annonser på din WordPress-webbplats med hjälp av Ad Injection

Vi har alltså lärt oss hur man skapar en webbplats och hur man placerar in annonser. Nu ska vi få besökare att komma till vår webbplats och för att göra det kommer vi till att börja med jobba med sökmotoroptimering och få besökare från sökmotorerna.

ATT SYNAS PÅ GOOGLE (och andra sökmotorer)
För att börja tjäna pengar behöver vi besökare till vår webbplats. Det billigaste sättet att få besökare är att synas i Googles organiska sökresultat (det gäller givetvis att synas även hos andra sökmotorer som Bing och Yahoo, men Google är i nuläget den största och viktigaste sökmotorn att synas hos). På bilden nedan har jag de "organiska sökresultaten" med en röd ruta och de "sponsrade länkarna" (annonser) med gröna rutor. Skillnaden mellan de organiska sökresultaten och de sponsrade länkarna är att det kostar inget, det är alltså gratis att synas bland de organiska sökresultaten och man betalar heller ingenting om någon klickar på länken till ens webbplats, medan de sponsrade länkarna är annonser som annonsören betalar för om någon klickar på länkarna.

Sökresultat på Google när man söker på smartphone kontantkort. Röd ruta markerar de "organiska sökresultaten" och grön ruta markerar de "sponsrade länkarna" (annonser).

Sökresultat på Google när man söker på smartphone kontantkort. Röd ruta markerar de "organiska sökresultaten" och grön ruta markerar de "sponsrade länkarna" (annonser).

ON-SITE SÖKMOTOROPTIMERING
Det finns två sidor av sökmotoroptimering, dels "on-site"-optimering vilket innebär att man förbättrar titlar och texter så webbplatsen för att sökmotorerna ska förstå vad webbplatsen handlar om, samt har vi "off-site"-optimering som bl a innebär att vi skaffar länkar från andra webbplatser till vår webbplats på ett sätt som gör att sökmotorerna förstår vad vår webbplats handlar om. I denna del av guiden kommer vi att titta på "on-site"-sökmotoroptimering och kommer att utföra grunderna för att skapa en webbplats med goda förutsättningar indexeras av sökmotorerna på ett korrekt sätt.

TILLÅT SÖKMOTORERNA ATT SÖKA IGENOM OCH INDEXERA DIN WEBBPLATS
Om du skapat din webbplats med hjälp av WordPress så är det en bra början att kontrollera så att du tillåter sökmotorer att besöka och genomsöka din sajt (jag har sett installationer av WordPress som av någon underlig anledning per automatik stoppar sökmotorerna att besöka webbplatsen). För att kontrollera att sökmotorerna har åtkomst till din webbplats gör du följande:

1. Logga in på din på din webbplats administrationsdel för WordPress.

Logga in på din på din webbplats administrationsdel för WordPress.

Logga in på din på din webbplats administrationsdel för WordPress.

2. Under Inställningar väljer du Integritet och ser till att du valt "Jag vill att min webbplats ska vara synlig för alla, inklusive sökmotorer (så som Google, Sphere, Technorati) och arkiverare.". Om du inte valt detta alternativ så ändrar du till "Jag vill att min webbplats ska vara synlig för alla, inklusive sökmotorer (så som Google, Sphere, Technorati) och arkiverare." och klickar på Spara ändringar.

Under Inställningar väljer du Integritet och ser till att du valt "Jag vill att min webbplats ska vara synlig för alla, inklusive sökmotorer (så som Google, Sphere, Technorati) och arkiverare.".

Under Inställningar väljer du Integritet och ser till att du valt "Jag vill att min webbplats ska vara synlig för alla, inklusive sökmotorer (så som Google, Sphere, Technorati) och arkiverare.".

TITLAR OCH RUBRIKER
Att ha titlar och rubriker som beskriver innehållet på din webbplats är det näst viktigaste efter att du tillåtit att sökmotorerna att söka igenom och indexera informationen på sajten. Titeln (även kallat Meta Title Tag) är den text som syns högst upp i webbläsarfönstret samt är det normalt denna text som syns i Googles sökresultat som sidans namn. Då detta är en nybörjarguide kommer jag att visa hur man ställer in detta i ett standardtema för WordPress utan några plugin. Dock kan man förbättra sökmotoroptimeringen i WordPress genom att använda sig av teman eller plugin som tillåter större möjligheter att skräddarsy titlarna.

Titeln (även kallat Meta Title Tag) är den text som syns högst upp i webbläsarfönstret samt är det normalt denna text som syns i Googles sökresultat som sidans namn.

Titeln (även kallat Meta Title Tag) är den text som syns högst upp i webbläsarfönstret samt är det normalt denna text som syns i Googles sökresultat som sidans namn.

Titeln (även kallat Meta Title Tag) är den text som syns högst upp i webbläsarfönstret samt är det normalt denna text som syns i Googles sökresultat som sidans namn.

Titeln (även kallat Meta Title Tag) är den text som syns högst upp i webbläsarfönstret samt är det normalt denna text som syns i Googles sökresultat som sidans namn.

Namn på webplatsen/bloggen
Vi börjar med att se till att vi har ett namn på webbplatsen som talar om vad den handlar om. Detta gör vi under Inställningar i WordPress.

3. Klicka på Inställningar.

Klicka på Inställningar.

Klicka på Inställningar.

4. Klicka på Allmänt.

Klicka på Allmänt.

Klicka på Allmänt.

5. Fyll i följande fält:
Titel för webbplats: Här fyller du i namnet på din webbplats. T ex "Anders reseblogg" eller "Kontantkort till smartphone". Vill du synas på Google på sökordet reseblogg är det ordet viktigt voh vill du synas på Google med sökordet kontantkort är det viktigt att ha med i titeln.
Slogan: Din slogan är en lite längre beskrivning på webbplatsen och här ska du försöka få med dina viktiga sökord igen, t ex: "Följa min jordenruntresa här på min reseblogg" eller "Hitta kontankort till din smartphone".

Fyll i följande fälten Titel för webbplats och Slogan.

Fyll i följande fälten Titel för webbplats och Slogan.

6. Klicka på Spara ändringar.

Klicka på Spara ändringar.

Klicka på Spara ändringar.

Titel på sidan/inlägget
Som sagt så är detta bara en enkel nybörjarguide och vi har alltså inga teman eller extra plugin installerade för att kunna påverka titeln på de sidor eller blogginlägg vi skriver så mycket. Det enda vi behöver tänka på är att namnge sidan på ett sätt som talar om för Google vad sidan handlar om samtidigt som vi försöker få med de viktigaste orden som vi vill synas med i sökresultaten. I tidigare avsnitt har vi gått igenom hur man skapar en sida/blogginlägg. När du skapar sidan eller inlägget så ska du namnge sidan med en titel.

7. Skriv in ett namn på sidan i rubrikfältet med de viktigaste sökorden. T ex !Tjäna pengar på Internet". Denna rubrik kommer att synas längst upp i webbläsarens titelfält och Google värderar denna titel högt.

Skriv in ett namn på sidan i rubrikfältet med de viktigaste sökorden.

Skriv in ett namn på sidan i rubrikfältet med de viktigaste sökorden.

Rubriker/Underrubriker på sidan/inlägget
Använder du fler rubriker eller underrubriker i den löpande texten bör du även här använda viktiga sökord, samtidigt som det förklarar för läsaren vad texten handlar om. Man brukar säga att när man skriver för Google/sökmotorer bör man skriva som om skriver för en läsare - logiskt och lättöverskådligt. Rubrikerna gör vi fetstilta. Underrubriker bör egentligen använda sig av något som kallas h1-, h2- och h3-htmltaggar i sökmotoroptimeringssyfte, men jag anser detta var överkurs för denna nybörjarguide.

8. Skriv beskrivande underrubriker i fetstil.

Skriv beskrivande underrubriker i fetstil.

Skriv beskrivande underrubriker i fetstil.

Kursiv och fetstil i löptexten
I löptexten gäller samma sak som med underrubriker, texten ska vara läsarvänlig och viktiga saker/ord bör framhävas med kursiv eller fetstil. Detta förbättrar både läsarupplevelsen samt hur sökmotorerna förstår va vad sidan handlar om.

9. Använd kursiv och fetstil för att framhäva viktiga ord i löptexten.

Använd kursiv och fetstil för att framhäva viktiga ord i löptexten.

Använd kursiv och fetstil för att framhäva viktiga ord i löptexten.

SÖKMOTORVÄNLIGA URLer
10. Detta steg är inget måste, men det diskuteras att det är, av olika anledningar, bättre att ha snygga "text-URLer" (SEO-vänliga URLer) än URLer fyllda med olika tecken (URL = adressen till webbplatsens olika sidor):
Snygg "text-URL": http://hok.se/fem-myror/
Ful URL med konstiga tecken: http://hok.se/?p=123
För att få till de snygga URLerna gör du följande:
Under Inställningar väljer du Permalänkar. Välj Anpassad struktur, fyll fältet med /%postname%-%post_id%/ och klicka på Spara ändringar.

Under Inställningar väljer du Permalänkar. Välj Anpassad struktur, fyll fältet med /%postname%-%post_id%/ och klicka på Spara ändringar.

Under Inställningar väljer du Permalänkar. Välj Anpassad struktur, fyll fältet med /%postname%-%post_id%/ och klicka på Spara ändringar.

Nu har sökmotorerna rätt att söka igenom och indexera din webbplats och du har en webbplats som både läsare och sökmotorer förstår vad den handlar om, samt har du snygga SEO-vänliga URLer. Nästa steg blir att fixa med "off-site"-sökmotoroptimeringen för att se till att sökmotorerna hittar till vår webbplats via länkar från andra sajter.

Meny