Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev

Här fortsätter jag vad som blivit en mindre serie av inlägg gällande e-handel och fraktkostnader. Tidigare inlägg hittar du här:
2008-03-02: Fraktkostnad (inrikes) & E-handel
2008-03-14: Hur jag vände allt för mycket jobb och allt för lite lönsamhet till mindre jobb och högre lönsamhet
2008-03-20: Ny funktion hos Posten – Skriv ut frakthandlingar direkt på Posten.se
2008-04-07: Inom e-handeln finns det inga leveranser som enbart kostar portot/fraktkostnaden

Försvunna/Förstörda brev

Nu tar jag tag i frågeställningen hur man hanterar försvunna och förstörda brev. Brev som alltså inte kommer fram till mottagaren.
Något som är viktigt att tänka på när man skickar brev till konsumenter är att du som säljare/företag bär ansvaret för att brevet kommer fram till mottagaren – oavsett om du anlitar ett fraktbolag.

Saxat ut Broschyr konsumentköplagen (mina understrykningar):

Risken för varan
Med att bära risken för varan menas att ansvara för om varan förstörs, kommer bort, försämras eller minskas.
Säljaren bär risken för varan till dess att den faktiskt avlämnats till dig som köpare, även om säljaren anlitat ett transportföretag för att avlämna varan till dig.

samt

När är varan avlämnad?
Varan är avlämnad när den tagits om hand av dig som köpare.
Om varan ska hämtas hos säljaren är den avlämnad när den överlämnats till dig. Om säljaren transporterar varan till dig är den levererad när du tar hand om den.”

Normalt försvinner inte många brev under postgången och normalt försöker kunder inte lura till sig ytterligare varor – båda fallen är väldigt sällsynta. Även antalet förstörda brev/varor är väldigt lågt så länge du paketerar på ett hållbart sätt.
Dock händer det givetvis att brev kommer bort. Det värsta fallet i min historia var för några år sedan när brev med innehåll för ett sammanlagt värde av några tusen kronor försvann efter att någon lyckat få tag på nyckeln till brevlådorna i Åstorp. Efter det lägger jag aldrig mer min försändelser i en postlåda, utan lämnar in det på Postens Företagscenter (det visade sig att någon slarvig sommarjobbare glömt kvar sin nyckel i en postlåda).

Förutsättningar

Ha i åtanke att detta framförallt är en diskussion gällande att sända ”billigare varor” som är enkla att ersätt/köpa in på nytt. Unika och dyrbara varor bör man alltid skicka som paket eller som rekommenderat brev och för dessa är de extrakostnader som uppkommer i dessa fall försvarbara samt lätt för kunden att förstå. För dyrbara varor gör en extrakostaden på 50 – 100 kr ingen större skillnad i den totala kostnaden.
När jag själv gör min bedömning om en vara bör rekommenderas eller skickas som paket utgår jag ifrån inköpsvärde och varans lättillgänglighet.
Vad man har råd att förlora och vad som uppfattas som dyrt är upp till var och en att bestämma. Mitt tröskelvärde för detta har ökat med företagets omsättning.

Försäkrade och spårbara brev

Ett sätt att säker få fram brev är att skicka som rekommenderat brev med Posten, i skrivande stund är kostnaden för rekommenderat brev 50 kr + portokostnaden. Detta är en kostnad som måste täckas på något sätt. Kunden slipper gärna kostnaden och du slipper gärna kostnaden.
Det blir i längden en ganska dyr historia att skicka som rekommenderat.

Ett annat sätt är att skicka som paket, men även det blir dyrt i längden och kan vara svårt att täcka kostnaderna för.

Istället för de två ovanstående sätten så rekommenderar jag att istället vad jag kallar en intern fraktförsäkrning.

Intern fraktförsäkring

Med intern fraktförskring menar jag att du lägger till en mindre kostnaden vid varje enskild sändning. T ex kan du lägga till en kostnad om 1 kr på varje sändning utöver det du redan tar i fraktkostnad. Istället för 38 kr i fraktkostnad tar du 39 kr. Skickar du t ex 400 brev/månad får du in 400 kr extra som kan användas för att täcka kostnader för eventuella försvunna/förstörda brev.
Nu försvinner färre brev än 1 på 400 st så du hinner få in mer pengar innan du behöver täcka upp för en förlust.

Denna försäkring kan även användas till att täcka kostnader för bl a returer, leverans av restnoterade varor och andra kostnader som kan tänkas uppkomma i samband med leveranser (se inlägget Inom e-handeln finns det inga fraktkostnader som enbart kostar portot/fraktkostnaden).

4 reaktioner till “Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev”

  1. Enligt rykten på Webmasternetwork.se ska nu tjänsten varubrev bli verklighet innan,under eller efter sommaren.

    Det blir då möjligt att spåra brev på samma sätt som paket, men förhoppningsvis till en överkomlig summa. Dvs. inte 50kr som för REK.

    Fortfarande är det svårt att få ut information om denna tjänst då ryktena florerat i över ett år, men nu verkar det som att Gustav på WN har fått klarare besked från sin säljare.

  2. Intressant. Har tidigare själv läst den ena tråden tidigare och haft lika svårt som dig och andra att få något svar från Posten gällande ryktet om huruvida varubrev var verklighetsförankrat eller enbart en av oss e-handlares våt önskedröm. :-)

    Läste nu att även du tjatat på Posten om mer information utan svar, så många anställda är nog lika omedvetna om vad som händer som oss, blir ju lätt så i stora företag.

    Idag ska jag försöka komma ihåg att åter fråga mina vänner på Posten (de har ju blivit något av ens närmsta arbetskamrater :-) )

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *