Oj vilken titel, skulle kanske ta och pressa in Sagan om... också?
Detta inlägg är direkt förlängning på mitt förra inlägg gällande Fraktkostnad (inrikes) & E-handel.
För bara några veckor sedan var min orderingång samt arbetsbelastning väldigt hög samtidigt som alldeles för mycket av vinsten gick till att täcka fraktkostnaden för leveranser till kunder. Jag hade alltså för mycket att göra och inga pengar över till att investera på klokare ställen - en mycket tråkig situation som ledde till att utvecklingen av företaget stannade. Jag stod alltså och stampade på samma ställe hela tiden.
När jag startade med försäljning på nätet tog jag ut en kostnad om 140 kr för samtliga leveranser som skickades som paket. Efter att förhandlat ner priserna för paketleveranser hos Posten sänkte jag dock fraktkostnaden för paket till 99 kr.
Detta resulterade i en mycket högre orderingång och många större beställningar och till en början tyckte jag att det var en mycket angenäm situation. Detta utvecklades dock till den ohållbara situationen som tvingade mig att arbeta dygnet runt utan att få ett öre över.
I början av februari 2008 bestämde jag mig för att vända denna trend och på något sätt öka likviditeten och få pengar över till investeringar (detta kallar jag Steg 1) samt skulle jag se till att få tid över till, det jag tycker är viktigast, företagsutveckling (detta kallar jag steg 2).
Nu har det gått 1½ månad sedan jag satte mina planer i verket och de positiva resultaten börjar visa sig - Jag har tid att utveckla utbudet, kontakta nya leverantörer mm, samt har likviditeten ökat (så nu ska det till en början investeras i lite nya inventarier så som lagerhyllor och tillbehör mm).
Vad gjorde jag då för att frigöra tid och pengar?
Steg 1: Även om jag var något tveksam till det från början, så bestämde jag mig för att öka de fraktkostnader jag tar ut från kunderna och satt istället en fraktkostnad för kunden som motsvarade mina kostnader för porto/fraktkostnad + emballage. Den ökning som var mest märkbar var kostnaden för paketleveranser som jag höjde från 99 kr till 155 kr, och då uppgår det ändå inte till den kostnad jag i genomsnitt betalar per paketsändning.
Jag antog att antalet inkomna beställningar skulle sjunka, då många av beställningarna resulterade i paketleveranser.
Resultatet blev dock att antalet beställningar (samt ökning av inkomna beställningar över tid) håller samma nivå som tidigare, dock innehåller beställningarna numera färre eller volymmässigt mindre produkter. Dessa beställningar kan istället skickas som brev och min kostnad för frakten täcks normalt alltid av den fraktkostnad jag tar ut av mina kunder.
Detta innebär att jag lyckats öka vinsten samt likviditeten. Steg 1 avklarat!
Om antalet inkomna beställningar inte sjönk, hur lyckades jag då med att få mer tid över?
Steg 2: Tiden som blir över är ett resultat av flera punkter i samverkan:
1. Att paketera brevförsändelser är, för min del, enklare än att paketera paket. Till brev har jag ett par standardförpackningar som normalt alltid används och fungerar bra i de flesta situationer, men vid paketsändningar har jag många gånger varit tvungen att tänka några gånger extra för att kunna paketera och skicka ett kostnadseffektivt paket (t ex beräkna volym och vikt), samtidigt som det skulle vara hållbart förpackat. Då form och storlek på mina produkter varierar kraftigt har det varit svårt att hitta en bra lösning på detta och paketeringen har tagit onödigt mycket tid (detta är dock ett problem som jag ändå måste lösa, och håller på att lösa, genom av att ta fram några standardförpackningar som ska fungera samtidigt som jag förhandlar om prissättningen med några fraktbolag).
2. Till skillnad från brev så var jag tvungen att packa och få iväg paketen innan kl 16.00, och normalt var jag tvungen att vara färdig med paketen innan kl 13.00 då eventuell bokning av pakethämtning skulle göras. Detta innebar en hel del stress som gjorde mig mindre effektiv och tröttade ut mig. Detta är också ett problem som senare kommer att lösas med att förhandla fram en bestämd och senare lagd hämtningstid med fraktbolagen.
3. Jag gjorde en del förändringar i lagrets öppettider och håller numera helt stängt på måndagar (då hela helgens orderingång ska behandlas), samt har jag enbart öppet mellan kl 10.00-15.30 för allmänheten tisdag - fredag.
Även om dessa punkter kunnat lösas på andra, och i mitt tycke på ett bättre, sätt så har jag gjort en del förändringar som fungerar bra för stunden och som ger mig mycket mer tid över till utveckling. Steg 2 avklarat!
Nu har jag åter tid med det som gör det kul att driva ett företag - att strategiskt utveckla företaget och produktubudet.