Hur du använder ”The Long Tail”/”Den långa svansen” för att bygga upp en verksamhet

Jag har tidigare gjort en enklare förklaring gällande vad The Long Tail/Den Långa Svansen innebär.

Nu ska jag ge ett exempel på vad The Long Tail/Den långa svansen kan göra för ditt företag/din verksamhet. Som exempel tar vi en webshop.

Med en webshop kan du nå ut till hela Sverige, eller om du vill till hela världen. Samtidigt som denna möjlighet öppnas, blir du även utsatt för konkurrens från samma geografiska område. Idag är det väldigt enkelt att starta en webshop, media talar allt mer om det, människor vänjer sig vi att handla via webshoppar, företag säljer webshopslösningar billigt mm. Möjligheterna att starta en webshop är numera nästan lika enkelt som att skaffa en egen hemsida.

Hur gör man för att konkurrera med alla andra?
Troligen finns det många andra i Sverige/världen med samma idé som du, och kanske finns det redan etablerade webshoppar inom samma nisch. Har du ingen stor budget är det inte så lätt att få kunderna att hitta till dig. Ett sätt kan att få kunder kan t ex att använda sig av nätauktioner (läs mer här: Gratis och billig marknadsföring av en webbshop – Del 1 – Nätauktioner), eller att använda sig sökmotoroptimerng (SEO).

Detta är två sätt att närma sig kunderna, att börja synas, men detta är normalt en långsam process när det gäller att bygga upp en återkommande kundkrets, framförallt om du jobbar med en bredare genre såsom kläder, datorer, elektronik etc. De som redan har varit med ett tag har antagligen redan ägnat sig åt eller köpt in sökmotoroptimering och som nystartad är det inte så enkelt att ta sig förbi etablerade aktörer bland de organiska sökresultaten hos sökmotorerna.

Några skulle kanske råda dig att nischa dig mer och inte försöka sälja t ex kläder utan istället sälja streetwear-kläder, skate-kläder, erotiska kläder, strumpor osv.
Dock finns det antagligen redan konkurrens även inom dessa område, och någon skulle råda dig att nischa dig ännu mer. Man kan nischa sig hur mycket som helst.

I längden kan en nisch vara väldigt välfungerande, men att nå ut till alla potentiell kunder med detta intresse tar mycket lång tid.

Vill du kunna leva på din verksamhet på kortare sikt bör du sikta på ett bredare kundunderlag, din nisch kan du sedan låta växa ur din fungerande verksamhet.

(Obs: Nedan använder jag mig av kläder som exempel, men det kan gälla vilket område som helst.)

Ett sätt att uppnå detta på är att t ex öppna en webshop som säljer kläder (kläder behöver alla). Skaffa en eller ett par leverantörer som kan leverera ett standardutbud av kläder. Normalt köper inte så många detta standardutbud och du kommer inte att få många kunder med hjälp av detta utbud, de köper standardkläderna i fysiks butiker.
Nu börjar jobbet med att anpassa ditt utbudet och få utbudet att jobba åt dig. Nu börjar resan ner för ”Den Långa Svansen”/”The Long Tail”.
”Den Långa Svansen”/”The Long Tail” innehåller många produkter/klädesplagg där efterfrågan inte är så stor, detta innebär att vanliga klädbutiker normalt inte lagerför dessa produkter då de inte säljer tillräckligt ofta (detta är ett av näthandelns ”ess”, man har ett större geografiskt område med potentiella kunder).

Börja med att testa olika nischer. Gör kategorier för streetwear, kläder för storväxta, kläder för småväxta, skatekläder, discokläder, kostymer, underkläder etc. Håll nu ögonen öppna och ta reda på vilka kategorier som lockar flest besökare, håll även koll på vad din kunder söker efter i webshoppen och framförallt lyssna på vad dina potentiella kunder efterfrågar.

Dessa saker kommer att leda dig ännu längre ner för den Långa Svansen/the Long Tail.

Ju mer du jobbar in av den Långa Svansen i ditt utbud, desto mer kommer utbudet att jobba åt dig. Ju längre ner du tar dig längst den Långa Svansen desto mindre blir konkurrensen.

Anledningen till att detta ”Långa Svansen/Long Tail”-utbudet kommer att hjälpa dig är att:

1. Det råder låg konkurrens om produkterna, då fysika butiker många gånger inte har dessa produkter i sitt utbud, vilket lockar kunderna till näthandeln.

2. Det råder lägre konkurrens om produkterna på nätet, vilket gör det enklare att synas på sökmotorerna.

3. Det är större sannolikhet att någon som hittar din webshop skriver om, eller länkar till, dig, då du är relativt ensam om det du säljer.

4. Du kan sätta högre vinstmarginaler på dessa produkter så kunderna inte har många affärer att välja mellan och för att dessa produkter inte är utsatta för ett så häftigt priskrig som standardprodukter.

Du kommer antagligen inte att sälja så mycket av varje produkt, men du kommer att sälja desto fler olika sorters produkter.

”Den Långa Svansen”/”The Long Tail” har nu gjort sitt grovjobb och det är dags att finslipa utbudet. Fortsätt dock att utveckla ”Långa Svansen/Long Tail”-utbudet för att hela tiden locka nya kunder (här finns kanske din framtida avknoppade nisch).

Nu kommer vi till standardutbudet
Nu har du en ström av nya och återkommande kunder. Dessa kunder behöver emellanåt även standardkläder. Vid sidan av sin unika önskningar behöver de ibland även vanliga vita eller svarta frottéstrumpor (gärna billiga 10-pack). När de ändå handlar av dig kan de lika gärna köpa ett paket strumpor, för att t ex slå ut fraktkostnaden samtidigt som man besparar sig en resa till närmsta affär), till vintern behöver de vantar, mössa och raggsockor osv.

Med tiden ökar både försäljning av standardutbudet samt försäljningen av ”The Long Tail”/”Den långa svansen”-utbudet. Du har nu byggt upp en fungerande klädesbutik på nätet genom att locka kunder till dig med hjälp av ”The Long Tail”/”Den långa svansen”-utbudet och sedan få dem att även börja köpa av standardutbudet.
Standardutbudet lockar sedan till sig fler kunder som behöver standardkläder samt köper dessa kunder även ur ”The Long Tail”/”Den långa svansen”-utbudet.

Slutord
Detta var en generalisering av hur man kan använda sig av ”The Long Tail”/”Den långa svansen” för att ta marknadsandelar inom ett affärsområde. Hur lätt det är kan skilja sig mycket mellan olika affärsområden, kontentan är dock att genom att satsa på ”The Long Tail”/”Den långa svansen” har du lättare att ta dig fram, synas och fånga intresse hos potentiella kunder och detta tack vare den låga konkurrens som råder om dessa produkter.

[tags]Långa svansen, Den långa svansen, Long Tail, the Long Tail, Marknadsföring, Webshop, Webbutik, Konkurrens[/tags]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *