Lär dig om e-handel, sökmotoroptimering & affiliate. Samlad kunskap sedan 2005.

Halverad omsättning men bättre likviditet/vinst

Jag har sedan jag startade Lilon.se gjort en hel del företagsförändringar. Tidigare har jag bland annat skrivit om  "Hur jag vände allt för mycket jobb och allt för lite lönsamhet till mindre jobb och högre lönsamhet" samt har jag testat att ha en butik (butiken är dock numera stäng då det kunde ta 30 minuter att serva en kund som sedan köpte något för 10 kr - den tiden lägger jag hellre på lönsammare utveckling och försäljning i webbutiken).
Det är just allt nytt jag lär mig samt att kunna testa mig fram längst vägen som motiverar mig att vara egenföretagare. Driver man ett litet företag som inte är allt för tungstyrt kan man ganska snabbt ändra riktning på sitt företagande.

I september 2009 kände jag att det var dags för nya förändringar i företaget. Mitt fokus var även denna gång att skapa bättre lönsamhet, öka likvida medel och mindre jobb.

Jag satt inte och räknar på detta innan jag gjorde förändringarna, utan gick på min känsla av vad som behövde göras.
Stora delar av min tid gick åt att pack upp inkommande gods och alldeles för mycket pengar hamnade hos leverantörerna eller blev bundet i lagret.

Utifrån detta tog jag valet att ta två steg tillbaka för att sedan börja gå framåt igen.

1. Jag slutade att ha ett lika brett sortiment som tidigare inom flera produktkategorier. Det breda sortimentet förde med sig att kunder många gånger köpte artiklar som inte fanns på lager, fastän att samma vara fanns fast i annan färg. Genom att enbart erbjuda det som fanns på lager så ökade jag lageromsättningen och slapp köpa hem varan. Kunden visade sig egentligen inte tycka att färgen på artikeln var så viktig (så länge det är en funktion man är ute efter), men de köpte gärna en favoritfärg om det fanns tillgängligt.

2. Jag valde bort vissa produkter och produktkategorier ur sortimentet, som jag faktiskt inte tyckte var så roliga att jobba med eller så tog de mer tid i anspråk än det var värt att lägga ner på försäljningen. Dessa produkter och kategorier har sin grund i det storhetsvansinne man ibland känner som ny företagare - man ska bli störst och bäst på allt.

3. Jag fokuserade på att sälja lagervaror och standardiserade lagersortimentet.

4. Jag såg över in- och utpriser på de varor jag valde att fortsätta ha i lager/sälja.

Detta ledde till...
a. ...att jag gick från att få hem ca tio inkommande leveranser/vecka till ca tre inkommande leveranser/vecka och sparade mycket tid.
b. ...högre lageromsättning, hyllvärmarna försvinner.
c. ...mer likvida medel då pengarna inte in längre är bundna i lagervaror.
d. ...mer likvida medel då inköpen från leverantörerna minskade

Min omsättning halverades men varje månad fick jag dubbelt så mycket över i kassan.

Omsättning är inte allt! 😉

Till sist vill jag slå ett slag för att kontinuerligt gå igenom de tjänster och abonnemang du betalar för. Helt plötsligt sitter man där och betalar 49 kr/månaden för något man inte längre behöver.

(Ett lite hastigt nedklottrat inlägg detta, kan hända att jag missat något eller varit oklar, så bara fråga på eller kommentera.)

Meny