Vikten av att själv kontrollera att din webbshop fungerar

Lek alltid runt i din webbshop och se till att allt fungerar
Visst rapporterar kunder ibland problem som uppstår i din webbshop, men i de flesta fall tror jag inte att en kund hör av sig, utan ger istället upp och söker sig till en annan butik. Du gör därför bäst i att alltid leka runt i din webbshop och testa så att allt fungerar som det ska – i alla fall de viktigaste funktionerna – ”Lägga i varukorg” och ”Skicka beställning”.

För ett tag sedan släpptes Firefox 4 och Firefox 3.6 uppdaterades. Orderingången i webbutiken sjönk kraftigt runt påsk, vilket jag först trodde berodde på värmen och ”sommarvädret” som spred sig över Sverige. Under dessa dagar lekt jag själv i webbshopen, lade testbeställningar mm och såg inget konstigt. Plötsligt en dag insåg jag dock att jag missat att det inte gick att lägga något i varukorgen om man klickade på ”Lägg i varukorg” på en kategorisida (något en hel del kunder gör i min webbshop), däremot fungerade det om man klickade på ”Lägg i varukorg” på sidan med produktbeskrivningen vilket gjorde att orderingången inte avstannat helt.

En grön ikon bekräftar att varan lagts i varukorgen
En grön ikon bekräftar att varan lagts i varukorgen

Jag använde mig av ett Ajax-/Java-script som lade produkterna i varukorgen utan att behöva ladda om hela sidan varje gång man tryckte på ”Lägg i  varukorg”. Scriptet hade fungerat sedan 2006/2007 då jag installerat det, men slutade fungera i nya Firefox 4. Jag kollade runt efter en lösning på forumen för osCommerce (webbshopssystemet som Lilon.se bygger på), samt såg jag att flera andra hade fått problem med samma sak.

Under tiden jag sökte efter en lösning inaktiverade jag Ajax-scriptet och orderingången ökade, men inte till samma nivå som när scritptet fungerade. Lösningen var dock inte så lätt att själv komma fram till, lekman som man är när det kommer till att koda, och till slut var jag tvungen att kontakta en kunnig inom området och efter en genomgång av koden och felsökande kunde Viktor ge mig en lösning på problemet och beställningsförfarandet har på nytt förenklats och snabbats upp för kunden.

Så glöm inte att med jämna mellanrum kontrollera att de viktigaste funktionerna  fungerar i din webbshop, du förlorar kunder och pengar om det uppstår problem.

Nu ska jag jobba på att ta igen förlorade beställningar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *