Inom e-handelsvärlden är det idag på tapeten att tala om "omnikanal". Definitionen på vad en omnikanal är varierar, och för något år sedan använde man begreppet multikanal relativt synonymt[1]Huruvida det är en skillnad mellan multikanal och omnikanal diskuteras flitigt, och fördjupande resonemang kan du bl a hitta här: Vad betyder omnikanal, egentligen?, av Johan Hallgårde och Från … Continue reading.
Förenklat syftar begreppet omnikanal på att driva både en webbutik och en fysisk butik. Alltså att man inte enbart säljer via webbutik, utan även bedriver försäljning i en fysiska butik.[2]Även andra försäljningsökningar såsom Tradera, Fyndiq, CDON Marketplace, marknader etc kan räknas in i begreppen omnikanal/multikanal.
Själv startade jag med e-handel 2006. Jag öppnade butiken Lilon.se. Relativt snabbt valde jag att satsa på "omnikanal/multikanal", och öppnade en fysisk butik i oktober 2007[3]Här finna några tidningsartiklar gällande butiksöppningen: ”En butik är ett bra sätt att synas”, via HD.se och Åstorps nyaste butik - Lilon.se, via BMZ.se.
När jag drev butiken, var det precis som jag säger i artikeln i Helsingborgs Dagblad:
"- Inkomsterna via butiken ser jag som en bonus, jag är glad om den betalar sin egen lokalhyra."
Inkomsterna i butiken betalade helt enkelt hyran, och e-handeln var hela tiden mitt fokus.
2008 tog jag dock beslutet att, till en början, begränsa mina öppettider från vardagar kl 8 – 18, till kl 8 – 16, och efter ytterligare överväganden valde jag att helt stänga den fysiska butiken, flytta till en mindre lokal utan butik och istället satsa helhjärtat på e-handeln och utvecklingen av webbutiken igen.
Anledningen till att jag tog beslutat att stänga den fysiska butiken var följande:
Även om min satsning 2007 på omnikanal/multikanal inte fungerade som tänkt, är en satsning på omnikanal inget som jag är kritisk till. Dock vill jag tipsa om några punkter som jag själv skulle utgå ifrån om jag skulle satsa på en omnikalan/multikanal idag[5]Tänk på att jag diskuterar frågan ur rollen som småföretagare med knappa resurser i form av tid och pengar. Som större företag finns möjlighet att delegera olika uppgifter/anställa..
Som tillägg får jag säga att det finns flera sätt att arbeta med en fysisk butik. Men för att lyckas som mindre "omnikanalare" rekommenderar jag att läsa på om The Long Tail/Den långa svansen-produkter. Att erbjuda ett unikt utbud som lockar kunder från ett större geografiskt upptagningsområde kan bli en viktig framgångsfaktor för att bedriva en mindre fysisk butik.
I artiklarna i Helsingborgs dagblad och Bmz.se tar jag upp en del av de tankar som jag fortfarande anser vara viktiga faktorer för att lyckas med fysisk handel som småföretagare idag:
Fotnot
↑1 | Huruvida det är en skillnad mellan multikanal och omnikanal diskuteras flitigt, och fördjupande resonemang kan du bl a hitta här: Vad betyder omnikanal, egentligen?, av Johan Hallgårde och Från multikanal till omnikanal och varför kundupplevelsen måste hänga ihop, av Spint |
---|---|
↑2 | Även andra försäljningsökningar såsom Tradera, Fyndiq, CDON Marketplace, marknader etc kan räknas in i begreppen omnikanal/multikanal. |
↑3 | Här finna några tidningsartiklar gällande butiksöppningen: ”En butik är ett bra sätt att synas”, via HD.se och Åstorps nyaste butik - Lilon.se, via BMZ.se |
↑4 | Nu vill jag poängtera att jag absolut är social och gärna pratar och umgås med kunder, men det finns en gräns för vad man hinner med som egenföretagare. |
↑5 | Tänk på att jag diskuterar frågan ur rollen som småföretagare med knappa resurser i form av tid och pengar. Som större företag finns möjlighet att delegera olika uppgifter/anställa. |