Det senaste året har jag lagt mycket tid på att praktiskt lära mig mer om e-postmarknadsföring - både när det gäller nyhetsbrev och uppföljning av kunder som utfört ett köp i webbutiken, samt uppföljning av kunder som registrerat sig som kund men ej utfört ett köp.
Sammanfattat innehåller den här artikeln mina praktiska erfarenheter kring:
Det är viktigt att skilja på bred marknadsföring och riktad marknadsföring[1]Givetvis är detta behov olika stort beroende på hur nischad kundgrupp du redan har..
Den breda marknadsföringen är en kampanj som riktar sig till stora delar av dina nyhetsbrevsprenumeranter (t ex ett nyhetsbrev till samtliga kunder i Sverige), medan den riktade marknadsföringen riktar sig till en mindre del av dina kunder (t ex enbart kunder som köpt en viss produkt).
För bästa resultat med en bred kampanj är min rekommendation att satsa på ett enkelt budskap, och gärna ska det vara ett säsongsorienterat budskap.
Enkla och tydliga kampanjer ger ett bättre resultat.
En säsongsrelaterad kampanj både påminner tidigare kunder som köpt en viss säsongsvara om att köpa den nytt, samt uppmärksammar du kunder som tidigare inte köpt säsongsprodukterna om deras "behov" av produkterna.
De kampanjer som fungerar bäst är de riktade kampanjerna. En riktad kampanj kräver att du kan rikta e-postutskicket till ett viss segment av din kunder.
(Ett tips är att även återanvänd din kunskap om olika kundsegment och säsongprodukter inom annan marknadsföring såsom brevutskick/direktmarknadsföring, affiliateannonsering, tidningsannonser etc)
Fotnot
↑1 | Givetvis är detta behov olika stort beroende på hur nischad kundgrupp du redan har. |
---|