Varför finns det så många kataloger/länkkataloger på Internet?

När jag startade webbutiken Lilon.se började jag tidigt med att leta efter sätt att marknadsföra den. I min jakt på andra sajter där jag skulle kunna göra reklam eller registrera webbutiken hittade jag en hel del länkkataloger.
Ju mer jag letade efter sajter att registrera min webbutik i, desto fler kataloger hittade jag, och många av dessa liknande varandra.

Den första tanken som slog mig var att katalogerna var personliga sidor där man länkade till sina favoritsajter och att man hoppades på att hjälpa andra att hitta bra sajter. Dock tyckte jag vissa kataloginnehavare tog vatten över huvudet när se stoltserade med texter om att deras katalogen var ”din guide till Internet” eller ”Sveriges bästa katalog” och dylika texter.
Om de verkligen tyckte detta så måste de minsann ha missat att se alla andra kataloger som såg likadana ut.

Jag funderade också på om det var små guldgrävare som hoppades på att en dag bli upptäckta och kanske uppköpta av större internetguider och kataloger. Dock bedömde jag denna chans att bli uppköpt som extremt liten då ingen av katalogerna mina ögon varken hade något unikt att tillföra eller att de var så bra som de själv sa.

Jag tycke alltså att, katalogerna…

  • …hade inget unikt innehåll.
  • …länkade inte till värdefulla sajter.
  • …hade inget bra sätt att låta eventuella besökare att söka efter bra sajter registrerade i katalogen.
  • …var inte tillräckligt marknadsförda då det många gånger var svåra att hitta, så eventuellt värde skulle ändå förvinna i myllret av alla svårfunna kataloger.
  • …skulle inte ha en chans att bli uppköpta, då de inte skulle kunna erbjuda potentiella köpare ett mervärde
  • …gav ingen trafik eller kunder till webbutiken (vilket måste innebära att det in var så många som använde sig av katalogen)
  • …tillförde alltså inget värde till Internet eller för de som hittade till katalogen
  • Tillslut accepterade jag katalogerna och deras existens. Jag fick trots allt några, i mitt tycke, värdelösa länkar till min webbutik som förhoppningsvis skulle kunna leda till att innehavaren och dennes familj och släkt fick upp ögonen för webbutiken.

    I min fortsatta jakt efter att hitta sätt att marknadsföra webbutiken på, fann jag information om sökmotoroptimering (SEO) och hur man skulle gå tillväga för att synas på sökmotorerna.

    Jag började med stor aptit insupa all information jag kunde få om sökmotoroptimering för att tillgodose mitt marknadsföringsbehov. Ett av de viktigaste delarna för att lyckas med att synas bland sökresultaten på sökmotorerna visade sig vara att ha länkar till sin sajt från andra sajter. Som tur var hade jag ju redan innan skaffat länkar till min sajt, men nu blev jakten på länkar mycket intensivare.

    Medan jag jobbade på att leta efter sajter varifrån jag kunde få länkar till webbutiken träffade jag på en hel del personer som jobbade, antingen som hobby eller professionellt, med sökmotoroptimering. I deras guider och forum kunde jag läsa om olika sätt att skaffa länkar. Ett av de enklaste sätten att skaffa länkar på sades, och hade tidigare visat sig, vara att lägga till sin sajt i olika länkkataloger. De som jobbade med sökmotoroptimering hänvisade till och visade sig många gånger vara innehavare av olika länkkataloger som jag träffat på tidigare under min marknadsföringsjakt.

    Jag hade alltså äntligen funnit svaret på varför katalogerna fanns och vad de hade för värde:

    Katalogerna hade ett värde då de…

  • …gör det möjligt för de som jobbar med sökmotoroptimering att få länkar till sina övriga sajter
  • …gör det möjligt för andra att få länkar till sina sajter
  • Dock tillför katalogerna inte mycket annat av värde, men nog så viktiga är de.
    Katalogerna kan också användas på lite olika sätt för att man ska få ut det mesta möjliga ur dem.

    För ytterligare läsning eller fördjupning gällande kataloger rekommenderar jag:

  • Länkkataloger på rätt sätt
  • Sökmotorvänliga kataloger
  • Lista på svenska sökmotorvänliga kataloger
  • Exempel på kataloger jag registrerat mig i:

  • Prylkoll.com – Djuplänkar till produktsidor
  • Företag i Åstorp
  • [tags]Kataloger, Länkkataloger, Katalog, Kataloger, SEO, Sökmotoroptimering, Marknadsföring[/tags]

    3 reaktioner till “Varför finns det så många kataloger/länkkataloger på Internet?”

    1. Håller med. För vanliga användare av katalogerna är värdet i de flesta fall obefintligt.

      Värdet som kataloger har finns när de öppna för alla och då ger en möjlighet för särskilt vanliga webbsajter att få bli bedömda och få en länk om de håller måttet. Från den aspekten skulle jag gärna se att fler öppna och kostnadsfria länkkataloger fanns, och särskilt specialistkataloger.

      Antalet länkkataloger kan tyckas stort men de är försvinnande få i antal jämfört med de stora länkfarmnätverken.

      Men ibland finns värde. Katalogen vi gjorde till Nyfikenvital var främst för att göra det enklare att hitta de produkter vi skrivit om och som säljs på nätet. Och bit för bit lägga mervärden till det. T.ex. prisjämförelse eller närmast i hand länkar till andra sajter som recenserat produkterna.

    2. Instämmer. Katalogen på Nyfikenvital (http://katalogen.nyfikenvital.org/) har en funktion som är till nytta för era besökare. Detsamma skulle jag vilja säga om min katalog http://www.åstorpföretag.se , som jag startade efter att jag själv letat efter lokala företagshemsidor. Åstorp kommunen hade tyvärr ingen egen katalog med hemsideadresser till lokala företag, så det blev att starta en själv.

      Sedan kan även kataloger fylla ytterligare en funktion för kataloginnehavaren om man vill mäta söktrender. Enklast är då om man har en väldigt nischad katalog för att få fram trender inom ett visst område.

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *