När jag startade webbutiken Lilon.se började jag tidigt med att leta efter sätt att marknadsföra den. I min jakt på andra sajter där jag skulle kunna göra reklam eller registrera webbutiken hittade jag en hel del länkkataloger.
Ju mer jag letade efter sajter att registrera min webbutik i, desto fler kataloger hittade jag, och många av dessa liknande varandra.
Den första tanken som slog mig var att katalogerna var personliga sidor där man länkade till sina favoritsajter och att man hoppades på att hjälpa andra att hitta bra sajter. Dock tyckte jag vissa kataloginnehavare tog vatten över huvudet när se stoltserade med texter om att deras katalogen var "din guide till Internet" eller "Sveriges bästa katalog" och dylika texter.
Om de verkligen tyckte detta så måste de minsann ha missat att se alla andra kataloger som såg likadana ut.
Jag funderade också på om det var små guldgrävare som hoppades på att en dag bli upptäckta och kanske uppköpta av större internetguider och kataloger. Dock bedömde jag denna chans att bli uppköpt som extremt liten då ingen av katalogerna mina ögon varken hade något unikt att tillföra eller att de var så bra som de själv sa.
Jag tycke alltså att, katalogerna...
Tillslut accepterade jag katalogerna och deras existens. Jag fick trots allt några, i mitt tycke, värdelösa länkar till min webbutik som förhoppningsvis skulle kunna leda till att innehavaren och dennes familj och släkt fick upp ögonen för webbutiken.
I min fortsatta jakt efter att hitta sätt att marknadsföra webbutiken på, fann jag information om sökmotoroptimering (SEO) och hur man skulle gå tillväga för att synas på sökmotorerna.
Jag började med stor aptit insupa all information jag kunde få om sökmotoroptimering för att tillgodose mitt marknadsföringsbehov. Ett av de viktigaste delarna för att lyckas med att synas bland sökresultaten på sökmotorerna visade sig vara att ha länkar till sin sajt från andra sajter. Som tur var hade jag ju redan innan skaffat länkar till min sajt, men nu blev jakten på länkar mycket intensivare.
Medan jag jobbade på att leta efter sajter varifrån jag kunde få länkar till webbutiken träffade jag på en hel del personer som jobbade, antingen som hobby eller professionellt, med sökmotoroptimering. I deras guider och forum kunde jag läsa om olika sätt att skaffa länkar. Ett av de enklaste sätten att skaffa länkar på sades, och hade tidigare visat sig, vara att lägga till sin sajt i olika länkkataloger. De som jobbade med sökmotoroptimering hänvisade till och visade sig många gånger vara innehavare av olika länkkataloger som jag träffat på tidigare under min marknadsföringsjakt.
Jag hade alltså äntligen funnit svaret på varför katalogerna fanns och vad de hade för värde:
Katalogerna hade ett värde då de...
Dock tillför katalogerna inte mycket annat av värde, men nog så viktiga är de.
Katalogerna kan också användas på lite olika sätt för att man ska få ut det mesta möjliga ur dem.
[tags]Kataloger, Länkkataloger, Katalog, Kataloger, SEO, Sökmotoroptimering, Marknadsföring[/tags]