Tjäna pengar på e-handel: Sluta lyssna på ”experterna”

I tidningar, bloggar och YouTube-klipp myllrar det av tips om hur du som företagare och e-handlare ska tjäna mer pengar. Du ska anpassa din design, du ska minimera antalet steg från att kunden klickar på Köp-knappen till att hen skickar iväg beställningen, helst ska ordern vara lagd bara kunden klickat på ”Köp”. Enligt gängse normer bör du helst också erbjuda gratis frakt och snabba leveranser och ibland lever fortfarande tanken om att e-handel ska vara billigt kvar.

Själv jobbar jag på ett sätt som går stick i stäv med dessa tips och det senaste åren har min e-handel gått mycket bättre. Från en omsättning på ca 1,5 miljoner kr och en vinst på ca 100 000 kr har jag sänkt omsättningen till ca 500 000 och en vinst på ca 200 000 kr. Mindre arbete och mer vinst, kort sagt.

MINA TIPS FÖR ATT TJÄNA MER PÅ E-HANDEL

Kort sammanfattning av mina tips:

  1.  Ta betalt för din fraktkostnad
  2. Få din kund att göra aktiva val: Flera steg innan ordern är lagd
  3. Anpassa din leveranstid
  4. Ta betalt för dina varor
  5. Samla in information om dina kunder
  6. Låt inte experterna stressa dig
Mina tips förklarade:

1. Ta betalt för din fraktkostnad
Frakt är en av dina största utgifter inom e-handel. Se till att din kund betalar en summa som täcker utgifter för frakt, transaktionsavgifter, pacmaterial, packtid och gärna även eventuella delleveranser.
Tar du ut en högre fraktavgift även för småbeställningar, t ex 69 kr för att skicka en penna, så slipper du småbeställningar. Småbeställningar där en kund beställer en penna tar ofta lika lång tid hantera som en större beställning där en kund beställer tio pennor.
De småbeställningar du förlorar p g a hög fraktkostnad får du igen på fraktkostnaden från andra kunder.

Läs mer gällande mina tankar kring fraktkostnad:
Uppmaning till alla e-handlare: Öka fraktkostnaden med 10 kr i era webbutiker
Inom e-handeln finns det inga leveranser som enbart kostar portot/fraktkostnaden
Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev

Sammanfattat: En hög fraktavgift täcker din kostnader samt rensar bort onödiga beställningar.

2. Få din kund att göra aktiva val: Flera steg innan ordern är lagd
Ju fler steg din kund måste ta desto mer tänker kunden igenom sin beställning. Vill de verkligen ha en vara beställer de varan. De kunder du förlorar på detta är osäkra kunder. En säker kund som gjort sina val och skickat en beställning är mindre benägen att ångra sitt köp. Du sparar på så sätt tid och resurser på att slippa ångerköp och kan lägga all din tid på kvalitetskunder.

Sammanfattat: Ju fler steg kunden har innan hen lägger beställningen desto färre ångerköp behöver du administrera.

3. Anpassa din leveranstid
Att kunden ska ha sin order imorgon är inget måste. Webbutiker som Adlibirs och Bokus har en leveranstid på 1-10 dagar, det fungerar för dig med. Det viktiga är dock att kunden känner till leveranstiden innan ordern läggs. Samla ihop dina beställningar och skicka 1-2 ggr i veckan. Du kan då få rabatt hos Posten om du lämnar in breven med en följesedel. Du sparar både tid och pengar.

Sammanfattat: Att samla utleveranser till 1-2 dagar i veckan sparar dig både tid och pengar.

4. Ta betalt för dina varor
Se till att du har ett skäligt pris på dina varor som du tjänar pengar på. Att vara billig och låta större aktörer styra och pressa dina priser fungerar inte in längden. Du ska inte behöva jobba dygnet runt för korvören. Kan du inte sätta ett pris på din varor som du tjänar pengar på bör du hitta något annat att sälja – kanske nischa dig och satsa på varor inom samma segment som dina konkurrenter inte har.

Sammanfattat: Priset på dina varor måste vara tillräckligt högt för att du ska tjäna pengar utan att du ska behöva jobba dygnet runt.

5. Samla in information om dina kunder
Att samla in information från dina kunder såsom personnummer, adress, e-post mm ökar kvalitén på din kunddatabas samtidigt motverkar och minimerar du låtsasbeställningar och bedrägerier.

Sammanfattat: Ju mer information du samlar in från din kund desto mindre tid behöver du lägga på att hantera bedrägerier och leta efter kontaktuppgifter.

6. Låt inte experterna stressa dig
Det är också viktigt att du inte låter ”experter” stressa dig. Både teoretiska experter och e-handlare ger dig ofta samma tips, du ska ha en säljande design, du ska ha en ”one page checkout”-sida, du ska erbjuda ett otal betalning alternativ, du ska ha en Facebook-gilla-knapp på din sida, du ska ha en blogg, du ska vara aktiv på forum, du ska kommentera på bloggar, du ska svara i telefon, på e-post, på fax, på chat, på Skype etc. Du ska administrera en Facebook-sida, en Google Plus-sida, du ska Twittra. Du ska vara medlem på Trygg e-handel. Du ska komma på nya spännande marknadsföringsknep, gerillamarknadsföring, du ska närtverka, du ska ha en webbutik som är anpassad till smartphone, etc, etc, etc.
Bara googla efter tips på hur du ska lyckas med din e-handel, läs Internetworld eller någon annan tidning som skriver om e-handel.

Sammanfattat: NEJ, NEJ, NEJ! Stirra dig inte blind på experternas tips. Du kommer bara att bli stressad och inse att du både är pank och död innan du lyckats med allt de vill att du ska göra.

Det allra viktigaste
Ju fler steg och ”jobbiga” kostnader som kunden möter desto säkrare är kunden innan hen lägger ordern. En säker kund som verkligen vet vad hen vill ha och har lagt en order ångrar sig sällan och bör klassas som en kvalitetskund.

Slutnot
Jag avfärdar inte alla tipsen från experterna, men låt det ta tid. Börja med att starta en webbutik, beakta mina tips 1-6 ovan. Detaljerna får du ta tag i senare. Det löser sig, du kan inte göra allt rätt från början.

Vill du veta mer om hur man startar en webbutik kan jag tipsa om min guide:  Starta webbshop/webbutik.

2 reaktioner till “Tjäna pengar på e-handel: Sluta lyssna på ”experterna””

  1. Bra, mycket bra. Lite osäker dock på om jag delar din uppfattning på punkt 2. Men det är ju svår att argumentera mot någon som lyckas tjäna pengar på sin ehandel jämfört med oss flesta andra som bara förlorar pengar, mig själv inräknad där :) /Peter

    1. Punkt 2 är en av mina favoriter. Vet att många både e-handlare och kunder föredrar en snabb enkel kassa, men jag ser det som ett sätt av flera att rensa bort spontana ogenomtänkta köp där kunden sedan ångar sig antingen för att de inser att de inte har pengar eller för att de helt enkelt kommit till insikt att det var ett ogenomtänkt inköp.
      Hade jag haft mer tid som jag kunnat ägna åt att hantera ångerköpen så hade jag nog infört en snabbkassa, så det kan hända att jag ändrar något i framtiden om jag lyckas frigöra mer tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *