Tidigare har jag skrivit om varför det finns så många länkkataloger i ett tidigare inlägg här på bloggen: Varför finns det så många kataloger/länkkataloger på Internet?
Anledningen är givetvis framförallt för att katalogerna ger ett SEO-värde - de hjälper en att synas bättre i sökmotorernas organiska sökresultat.
Trafiken från dessa kataloger är nästintill obefintlig och ger inte mycket mer än ett SEO-värde.
Dock har jag i mina analyser av trafiken till Lilon.se sett att katalogen Prylkoll.com ger en hel del kvalitativ trafik som även leder till försäljning.
Vad beror då detta på?
Jo, Prylkoll.com...:
1. ...har nischat sig till att länka till sajter/webbutiker som säljer eller marknadsför fysiska produkter.
2. ...kräver att man skriver en beskrivning av produkten man länkar till på minst 10 ord.
3. ...rekommenderar att man även lägger till en beskrivande länkttext (ankartext).
4. ...jobbar med att sökmotoroptimera sin katalog.
5. ...tillåter att man lägger till flera länkar i katalogen (2 st länkar i veckan).
Dessa punkter gör att man i slutändan får en katalog som dyker upp i sökresultaten på t ex Google, MSN Live Search, Yahoo mm när någon använder sökord som finns med på Prylkoll.com. Är den som söker ute efter att köpa en viss produkt och hittar Prylkoll.com, går de sedan vidare till den säljande sajten och i flera fall leder det till ett avslut.
Så Prylkoll.com är något jag rekommenderar till alla säljande sajter/webbutiker att registrera sig i.
Det man bör prioritera högst är dock att själv hamna högt bland sökresultaten på sökmotorerna, men att få en skjuts under tiden man klättrar upp i sökresultaten kan man ta Prylkoll.com. Det kostar inget att registrera sig och det är även bra ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv.
Till Prylkoll.com.
[tags]Prylkoll, SEO, Sökmotoroptimering, Nätbutik, Webbutik, Nätförsäljning, Kataloger[/tags]