När jag beställer hem saker på nätet brukar jag få varan och följesedeln.
Varan hamnar på sitt ställe i bokhyllan, eller var den nu hör hemma, och följesedeln i pappersåtervinningen. Ganska omgående har jag glömt var jag köpte varan.
När jag själv skickar varor till mina kunder försöker jag öka exponeringen av mitt varumärke samt ge kunden något de behåller för att lättar kunna minnas sin beställning hos mig.
Den allra enklaste formen av varumärkesexponering jag använder mig av är visitkort, ibland skickar jag med produktbeskrivningen med information om hur produkten fungerar och ibland en rabattkupong som kan lösas in vid nästa köp. Man kan till och med kombinera rabattkupong och visitkort - t ex ha kontaktinformationen på framsidan och en rabattkod på baksida. Visitkort kan du bland annat beställa här.
Ett annat sätt, som jag insåg efter att ha beställt tavlor från Easyart, var att skicka med information som kan användas till andra saker än just de produkter man köpt. Från Easyart fick jag en broschyr som tipsade om olika sätt att hänga upp tavlor, en broschyr med Easyarts logotyp och namn som plockas fram så fort jag ska hänga upp tavlor. Det är numera inte lätt att glömma bort Easyart.
Förknippa ditt varumärke med ett kvalitetstänk.
Då jag själv säljer pennor, så vill jag slå ett slag för kvalitetspennor med tryck. Pennor har vi alltid användning för, men reklampennor blir tyvärr ofta en "slit och släng" -produkt av undermålig kvalité. Vill man verkligen få kunden att uppskatta en reklampanna bör man, i mitt tycke, välja en penna med användbara funktioner (t ex kunna skriva upp-och-ner med hjälp av en trycksatt patron, skriva på fuktigt papper när det regnar utomhus, ergonomisk etc), som är hållbar och har en utbytbar patron (man vill ju behålla sin favoritpenna så länge som möjligt).
Välj en penna som passar dina kunders behov.