Lär dig om e-handel, sökmotoroptimering & affiliate. Samlad kunskap sedan 2005.

Nylansering av Kontorsmateriel.eu

Kontorsmateriel.eu

Jahapp, då var "semestern" över. Nätförsäljningen sjönk under de varma och soliga delarna av sommaren och jag passade på att de det lungt och hålla mig borta så mycket som möjligt från Internet och dylika e-projekt. Jag gjorde definitivt inget för att sälja mer, utan jobbade snarare med att försöka minimera försäljningen.

Nu är det dock dags att komma igång med affäreerna och projekten igen. En flytt av företaget stundar, samt har försäljningen ökat stadigt för varje vecka som gått sedan början av augusti.

Första projektet som jag lanserar blir Kontorsmateriel.eu. Det handlar egentligen om en nylansering av webbutiken (ny kostym, ny försäljningsteknik) som varit igång sedan sommaren 2007. Kontorsmateriel.eu är en skarp webbutik som jag använder för att testa olika marknadsförings- och försäljningstekniker samt för att lära mig mer om osCommerce (både tekniskt och designmässigt). Tidigare testade jag (vid sidan om försäljningen på Lilon.se där jag alltid haft egen lager- och logistikhanterin) försäljningmetoden dropshipping (alla varor skickades direkt från leverantör till kunderna), vilket jag redan från början tyckte och fortfarande tycker är en tråkig försäljningsmetod. Jag jobbar hellre med eget lager, känner mina produkter, ansvarar för packningen etc.

Nu har jag lämnar dropshippingtestet och istället gått över till att sälja de varor jag har på lager "fraktfritt". Dels för att...:

1. ...testa och lära mig mer om hur "alltid fraktfritt" fungerar som försäljningmetod.
2. ...öka min lageromsättningen.
3. ...försöka fylla ett tomrum som dök upp när en dropshippingleverantör ändrade sina leveransvillkor för sina återförsäljare.

Hur gör jag då för att kunna skicka allt fraktfritt om jag nu måste ta ut en fraktkostnad på Lilon.se?
Jo, jag gör som så många andra, jag lägger till den beräknade fraktkostanden på varans pris. Detta innebär följaktligen att varje vara betalar sin egen fraktkostand.

Exempel på hur jag räknar ut priset på varan (förenklat): Inköpsvärde [I] + den Vinst jag vill göra på varan [V] + beräknad Fraktkostnad [F] + beräknad Hanteringskostnad (t ex korttransaktioner, emballage mm) [H] = varans Pris [P]
Formel: I+V+F+H = P

Detta leder givetvis till att en hel del varor blir dyrare än vad jag säljer dem för på Lilon.se.

Kommer denna form av försäljning att fungera?
Javisst den fungerar och några av anledningarna är enligt mig, efter en mycket kort utvärdering, att...:

1. ...kunderna slipper bry sig om och tänka på kringkostnader som tillkommer, vilket gör att vägen till ett köpbeslut blir kortare.

2. ...en del produkter säljer jag i större förpackningar och jag tar då ut en mindre vinst än normalt per vara (styckpriset är lägre) vilket även sänker kundens styckpris trots att fraktkostanden är inräknad.

3. ...en del produkter väljer jag att inte ta ut den vanliga vinsten på, för att på så sätt sänka slutpriset trots att fraktkostanden är inräknad.

4. ...fler punkter kommer antagligen efter ytterligare utvärderingar, funderingar och åsikter från omgivningen.

Givetvis finns det en del produkter som jag inte tror kommer att sälja på grund av priset, men de lägger jag ändå upp, dels för att vissa produkter måste finnas i en butik som säljer kontorsmaterial samt för att jag hoppas komma på ett sätt för att få dessa produkter sålda.

Så välkomna till Kontorsmateriel.eu och köp kontorsvaror fraktfritt.

Meny