Inom e-handeln finns det inga leveranser som enbart kostar portot/fraktkostnaden

Här fortsätter jag vad som blivit en mindre serie av inlägg gällande e-handel och fraktkostnader. Tidigare inlägg hittar du här:
2008-03-02: Fraktkostnad (inrikes) & E-handel
2008-03-14: Hur jag vände allt för mycket jobb och allt för lite lönsamhet till mindre jobb och högre lönsamhet
2008-03-20: Ny funktion hos Posten – Skriv ut frakthandlingar direkt på Posten.se

Nej, du kan inte täcka kostnaden för alla kostnader som uppkommer vid en leverans genom att enbart ta ut kostnaden för portot eller paketet.
Kostnader du måste räkna med att täcka är (har nämnts i tidigare inlägg, samt finns en del kostnader även på andra ställen än inom e-handel):

  • Porto/Fraktkostanden
  • Emballage/Packmaterial
  • Kostnad för papper att skriva kvitto/fakturor på
  • Fraktkostnad för reklamationer
  • Leveranser av restnoteringar
  • Försvunna brev
  • Förstörda brev/varor (under postgången)
  • Brev och paket där leveransadress och faktureringsadress skiljer sig åt (fakturan ska alltså skickas till en adress, medan varorna skickas till en annan). Detta gäller även när du skickar till företag som använder samma adress till varor och fakturor, men där dessa ändå måste levereras var för sig för att inte försvinna under varuhanteringen (t ex kan fakturan misstas för att vara en följesedel och därmed löpa en större risk att kastas bort)
  • (Eventuellt tiden det tar att packa varorna, som kan bli en kostnad om du t ex har anställda)
  • (Kostnad för avgifter som uppkommer vid olika betalningssätt – kortbetalning, faktureringsavgifter, bank-/plusgiro kostnader)
  • Kostnaden för dessa kan man bl a täcka genom att öka priset för varorna eller ta ut en frakt- eller expeditionsavgift.

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *