Gratis och billig marknadsföring av en webbshop – Del 1 – Nätauktioner

Jag har nu tänkt publicera en del sätt att gratis eller billigt marknadsföra en webbshop.
Artiklarna kommer att delas upp i delar då jag inte kommer ihåg alla sätt för tillfället (de blir aktualiserade efterhand i mitt långtidsminne) och jag har inte heller tid att skriva ett längre inlägg för tillfället.

Gratis och billig marknadsföring av en webbshop – Del 1, riktar sig framförallt till webbshoppar med fysiska produkter.

Produkter blir liggande på hyllan

Som webbshop kan man sälja både fysiska och virtuella produkter. Har man ett eget lager ligger produkterna ofta på en hylla och tar plats. I en vanlig butik har man, om man sköter sin kort rätt, ett flöde av kunder som på sin färd genom butiken passerar hyllor med produkter. Under denna färd kan kunden lockas till köp, både köp av det de kom för eller av spontana köp.

I en webbshop är det inte lika enkelt att få detta flöde av kunder som passerar produkterna som lockar till köp, och driver man en renodlad webbshop så finns kunderna enbart i webbshoppen.
Detta leder till att om man är en liten (kanske t o m nystartad) webbshop, med en liten ström av kunder, inte har så lätt med att bli av med produkterna som finns i lager.

För att få en stadigare ström av kunder som är potentiella köpare av dessa produkter rekommenderar jag att man börjar sälja på nätauktionerssajter.

Försäljning via nätauktioner

Man kommer i kontakt med många potentiella köpare och blivande kunder på nätauktionsajter som Budera, eBay.com och Tradera

Fördelar med att sälja på nätauktioner:

1. Nätauktionssajter lockar många ”köpsugna” personer vilket leder till många spontanköp.

2. Du kan lägga ut produkter du vill bli av med till försäljning på sajterna. Vill du bli av med produkterna snabbt (t ex för att få in pengar till kassan) så kan man lägga ut produkterna till ett urtropspris på 1 kr – vilket ofta leder till ett högre pris efter en del budgivning. På detta sätt kan du rea ut produkter, tömma hyllorna och samtidigt öka dina likvida medel.

3. Du kommer i kontakt med många vana nätshoppare. När du säljer något kan du skicka med ditt visitkort eller förtagkort, samt ett kvitto med reklam för webbshoppen. Billiga visitkort eller reklamblad kan du t ex köpa på Vistaprint

4. Sköter du dina affärer får du ett gott rykte på nätauktionssajterna samtidigt som webbshoppen får ta en del ryktensglansen.

Nätauktionssajter fungerar alltså som en extra försäljningskanal som även leder till nya kunder och marknadsföring av webbshoppen.
Rätt hanterat kan försäljningen via nätauktioner te sig väldigt kostnadseffektiv.

[tags]Marknadsföring, Webbshop, Webshop, Webbutik, E-handel, Ehandel, Nätauktioner, Tradera, Budera, eBay, Gratis, Billigt[/tags]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *