Produktfoton ett sätt att vara bättre än konkurrenten

När det gäller näthandel och webshop så finns det ett enkelt knep att vara bättre än sina konkurrenter, något som många faktiskt missa, men också något som allt fler använder sig av. Produktbilder av hög kvalité! Använd bilder/foton av väldigt hög kvalité för att låta kunden komma så när den verkliga produkten som möjligt.

Produktfoton från leverantören/tillverkaren

De flesta leverantörer och tillverkare hjälpa gärna till med att ta fram högupplösta bilder som man kan använda, då ökad försäljning hos dig även har inverkan på deras försäljning.
En del tillverkare skickar bilderna man behöver t ex via e-post, CD-R, DVD mm. Antingen kan de ta fram de bilder man behöver, eller så skickar de hela sin samling av bilder.
Något som dock allt fler använder sig av är att ha bildbanker på sin hemsida där man antingen enkelt kan komma åt produktbilderna direkt eller genom att man ansöker om att få tillgång till bildbanken.

Om det inte finns något bra produktfoto då?

Finns det inget bra produktfoto/produktbild att få tag på eller om det tar för lång tid att ta fram bilder från tillverkaren/leverantören kan man ta foto själv.
Ett enkelt sätt är att använda enkelfärgad bakgrund (t ex vitt papper, rött lakan osv), färgen kan varieras beroende på vilka färger som produkten har.
Ljussätt sedan produkten med hjälp av lampor och försök få bort skuggor och ljusblänk. Det räcker sedan att ta ett foto med digitalkamera som klarar av närbilder.
Nu har du ett ganska enkelt men fungerande foto av produkten.

Vill man få ännu bättre bilder kan man inhandla ett ljustält och några lampor. I ljustältet, som ger ett jämnt ljus över hela produkten, lägger man sedan in produkten, sätter igång lamporna och sedan tar man fotot.

Sedan kan man även anlita en fotograf om man vill slippa eller inte själv har tid att ta produktfoton.

Relaterade länkar

1. Stilbild – Fotograf i Helsingborg/Åstorp som visat mig sin kunnighet.
2. Köpa ljusttält och studiotillbehör på Kaffebrus

[tags]Näthandel, Nätförsäljning, Foto, Marknadsföring, Bilder[/tags]

7 reaktioner till “Produktfoton ett sätt att vara bättre än konkurrenten”

  1. Som tidningsredaktör säger jag bara: helt rätt och tack för att du tar upp det! Min redaktion är pytteliten och ofta stressad – om deadlinen är tajt för nyheter och valet står mellan två produktnyheter, så blir det den nyhet som inkluderar högupplöst och bra produktbild. Lär er av detta blogginlägg, alla distributörer och tillverkare som inte har fotoarkiv på hemsidan!

  2. Mycke intressanta artiklar om marknadsföring e-butik etc…
    – Försöker själv få igång försäljningen via e-butiken :)
    Kommer läsa dina artiklar lite noggrannare för att ta lärdom.
    Är imponerad av den tid du har lagt ner på bloggen…
    Erbjuder 30 % rabatt på mina produkter ur kategori ”Foto studiotillbehör” till aktiva bloggare som skriver en recension om den köpta produkten.

    Mvh Magnus på Tvspelsweb.se

  3. Hej Magnus,
    Dig känner jag igen, eller rättare sagt Braoha från Tradera och Budera (TVspelsweb på Budera kanske?), samt har jag nog varit inne på din sajt tidigare.
    Jag startade själv med försäljning på nätauktioner och tog sedan steget till webbshop (med både nätauktioner och webbshop har sina fördelar så jag är fortfarande aktiv på nätauktionssajter).

    Ska kolla in din produkter och återkommer antagligen med ett mejl inom ett par dagar.

  4. Då började vi på liknande sätt :)
    Just nu är Jag för beroende av T och deras nyckfullhet.
    Nätauktioner är ett bra sett att komma igång men det blir tungjobbat i längden.
    Syftar då på den adiministrativa biten.

    Det vore bra om man på något sätt kunde ha samma lagerhantering i e-butiken och på T. Har du på något sätt kunna minskat ner adiministratione när du säljer på T? Syftar om du har automatiserat detta via e-butiken på nåt sett.

    – Håller just nu på o gör reklam på olika bloggar och försöker lära mig det fenomenet. Erbjuder ju samtidigt rabatt på sådant som de kan vara intresserade av. // Magnus

  5. Ja, det administrativa kring nätauktionsförsäljning är krävande och har jag ännu inte kommit på något sätt att minska ner det manuell jobbet.
    Ingen koppling till webshop mm har jag.

    Dock är försäljningen på nätauktioner än bra marknadsföringskanal för att nå ut till nya kunder.
    Skrev lite om det här:
    http://www.liljankoski.se/b/gratis-och-billig-marknadsforing-av-en-webbshop-del-1-22/

    Just nu så jobbar jag med nätauktionerna på mindre än halvfart, just pga av allt kringarbete det medför.

  6. Vad glad jag blir att det inte bara är jag som predikar för min egen sak! har själv jobb med webben innan jag ”byte sida” och produktbilder ger produkterna och siten trovärdighet, kvalitet och såklart presenterar produkten på bäst sätt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *