Det kan finnas många anledningar till du inte säljer en viss produkt i din webbutik längre, vinstmarginalen är för liten, du säljer inte tillräckligt mycket av en för att det ska kännas lönt att ha den på lager, dina fraktkostnadsavtal gör det för dyrt att skicka produkten, du har kanske bestämt dig för att ändra om i ditt sortiment eller så är produkten slut hos din leverantör en längre tid.
OMVANDLA "VÄRDELÖSA" BESÖKARE TILL INKOMSTBRINGANDE BESÖKARE
När kunderna inte kan beställa produkten hos dig så kommer de antagligen att leta vidare för att se om de hittar ett annat ställe att köpa den på. Du kommer antagligen få frågor från kunder om när du får in produkten igen och var de kan köpa den nu.
Om du sökmotoroptimerat din webbshop och kanske t o m syns högt upp bland sökresultaten när någon söker efter produkten kan det kännas lite trist att besökarna bara tittar in och sedan letar sig vidare till ett annat ställa att köpa produkten på. Istället för att få en massa värdelösa besökare till din webbshop kan du försöka omvandla dessa till inkomstbringande besökare.
SAMARBETA MED "KONKURRENTER"
Detta kan du göra genom att samarbeta med andra företag som säljer produkten. Du kan i din produktbeskrivning t ex informera om att produkten inte längre saluförs av dig eller att den är tillfälligt slut, samtidigt som du rekommenderar dina besökare att köpa den hos din samarbetspartner (eller konkurrenten, beroende på hur man vill se det).
Sedan länkar du till produkten hos din samarbetspartner där besökaren kan köpa produkten.
För att du ska kunna tjäna pengar på detta krävs det dock att du har någon forma av samarbeta med det andra försäljningsstället. Hur detta samarbeta fungerar och hur avtalen ser ut, samt frågan om det verkligen är värt att samarbeta med en konkurrent är en fråga du själv får ta itu med. Det enklaste sättet att hitta dessa samarbetspartners är använda sig av affiliatenätverk såsom Tradedoubler, Zanox, Double, Affiliator etc, men du kan även ta direktkontakt med möjliga passande partners.
På bilden ser du ett exempel på samarbete mellan Lilon.se och Lekmer.se. Då jag inte längre säljer Fisher-Price Bondgård längre rekommenderar jag kunden att istället köpa produkten hos min samarbetspartner. Just detta samarbete är upprättat via Tradedoubler, och varje gång en kund köper något hos Lekmer.se så får jag en procentuell ersättning för detta.
RISKER MED ATT SKICKA KUNDER TILL KONKURRENTER
Det finnas alldeles säkert risker med att skicka kunderna till en konkurrent och man kan förlora kunder som annars kanske skulle ha återkommit, men många av dessa är säkert kunder som antagligen ändå skulle letat vidare och hittat ett annat försäljningsställe. Det viktigaste är att du reflekterar över om du har något att förlora på att skicka kunderna vidare. Är det en direkt konkurrent med liknande utbud som ditt och du vet att konkurrenten är lika bra eller kanske t o m bättre än dig så kanske det är bättre att inte skicka kunden till dem, och hoppas att din kund stannar kvar hos dig och köper något annat istället. Jämför vi Lilon.se med Lekmer.se så är leksaker en liten och ganska oviktig del av sortimentet hos Lilon.se och kontorsmaterial och pennor är det viktigaste, hos Lekmer.se är det leksaker som är det viktigaste i sortimentet och de konkurrerar inte direkt om försäljningen av pennor och kontorsmaterial.