En efter en ploppar de upp, webbutikerna med Kontor- i namnet, exakt samma utbud, exakt samma leverantör och exakt samma löften om låga priser. Lättförväxlade och lättbortglömda.
DEN ENKLA IDÈN
De drömmer om att bli rika lätt, med minimal egen insatts. Sätt upp en webbutik, koppla den till din leverantörs produktsortiment, locka kunder med låga priser, ta emot beställningar via webben och låt sedan leverantören ta hand om logistiken.
DEN HÅRDA KAMPEN
Det kanske låter lätt att lyckas med en sådan idé. Men när du slåss om samma kunder i en ocean av konkurrenter med exakt samma erbjudande, då är läget något helt annat än enkelt. Det krävs större marknadsföringsinsatser, mer pengar, för att kunderna ska hitta dig, välja dig och genomföra en beställning. Sedan ska du lyckas med att få kunden att komma ihåg dig till nästa gång också. "Var köpte jag mina pennor senast? Hos Kontorskungen? Hos Kontorsgiganten? Hos Kontorsmagasinet? Hos Kontorsjätten? Hos Kontorsexpressen? Hos Kontorsproffset?"
Du måste positionera dig! Vara unik, erbjuda något unikt, ha ett unikt företagsnamn...
Ta dig in i dina blivande kunders medvetande via sidovägen. Sälj något unikt som ingen av dina kunder har och när de valt dig som leverantör så kan du börja sälja ordinarie produkterna till dina kunder med.