Under en tid har vi i Åstorp kunnat se skyltar med reklam för en dinosauriepark, Dinoland, uppsatta på flera lyktstolpar, samt finns en hel reklamaffischer satts upp hos olika centrala butiker mm.
Det är inte var dag man ser den sortens marknadsföring, framförallt inte från ett lokalt företag (Dinoland). De gånger man ser denna typ av marknadsföring är oftast när en cirkus kommer till stan/byn.
När jag var liten var det dock mycket mer spännande när affischerna dök upp då detta betydde att cirkusen snart också dök upp. Numera regerar jag fortfarande på dem, men spänningen är inte lika stor.
Än dock, varje gång jag ser liknande affischer uppsatta drar de alltid till sig min blick, så visst funkar de, min nyfikenhet väcks till liv och jag läser det som står på affischen. Skulle det alltid finnas sådana affischer skulle dock min nyfikenhet stillas ganska snabbt, så en viktig del i denna typ av marknadsföring är att det inte händer allt för ofta.
Hur kommer det sig då att Dinoland marknadsför sig på detta sätt?
Jo, min teori är att eftersom en av delägarna i Dinoland tidigare turnerat med en cirkus, har han tagit detta marknadsföringsknep med sig från cirkuslivet och använt sig av det i Dinolands marknadsföring.
Själv tror jag att det funkat och att man fått upp lokalbefolkningens ögon för Dinoland, dock är det nog Dinolands ägare som vet bäst om huruvida det funkat eller ej.
Notering 1:
Lägg även märke till hur denna typ av marknadsföring (affischer, lappar mm) och synen på företaget inte påverkas av att man hängt upp affischen intill en hundlatrin. På Internet gäller lite andra regler, där ska man helst inte synas på sidor som skulle kunna jämställas med en hundlatrin.
Notering 2:
Jag har inte tagit reda på huruvida man behöver tillstånd för att sätta upp denna typ av affischer, men jag återkommer förhoppningsvis med svar på den frågan i ett senare skede.
[tags]Cirkus, Dinoland, Dinosaurier, Dinosaurieland, Nöjespark, Marknadsföring, Åstorp, Nyvång[/tags]