Bygga förtroende & kunskap med hjälp av kundundersökningar?

Mitt sociologiska intresse (och givetvis intresse för marknadsföring) ska nu få ytterligare utrymme i företaget. Inom en snar framtid kommer jag att börja med att göra kundundersökningar.
I förra veckan teckande jag ett svarspostabonnemang hos Posten (hm, börjar nästan låta som om jag har ett samarbete med Posten på min blogg, men så är dock inte fallet), och idag fick jag klartecken till att börja skicka Svarspost.

När jag skickar ut brev och paket till mina kunder, försöker jag alltid berika sändningen med någon form av enkel och trevlig reklam i form av t ex rabattkuponger, prover på nya produkter, information etc.

Nu ska jag prova på att skicka med enkäter till mina kunder där de får svara på hur de upplevde köpet, webbshoppen, leveransen, förpackningen, vad som skulle kunna förbättra mm (alltså deras köpupplevelse och hur köpupplevelsen skulle kunna förbättras).
Enkäten, frågorna och upplägget är ännu inte klart utan jag kommer att jobba på det under denna och nästa vecka.
För att motivera kunderna att svara kommer jag antagligen att bjuda på något till de som väljer att lämna ut sitt namn (vilket kommer att vara valbart).
Det kommer dock att bli en blandning av kvalitativa och kvantitativa frågor.

Enkäten skickas sedan tillbaka till mig med hjälp av Posten och portot betalas givetvis av mottagaren, med hjälp av mitt svarspostabonnemang.
Jag har medvetet valt att använda en postal undersökning framför en webbaserad då jag har en teori om att en enkät i pappersformat har högre svarsfrekvens än en webbaserad enkät (teorin är dock inte testad och utvärderad ännu, utan denna enkät kommer även att bli en del i utvärderingen av teorin).

Samtidigt som jag visar mina kunder att jag bryr mig om dem, så samlar jag in kunskap för att förbättra företaget.

Har du några förslag på frågor jag bör ställa är du välkommen att höra av dig eller kommentera!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *